فهرست مطالب

نشریه انسان پژوهی دینی
پیاپی 2 (زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/12/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • عبدالرضا جمالزاده* صفحات 9-24

    این نوشتار به بررسی و تبیین مفهوم فلسفی - عرفانی "عالم صغیر" یعنی تصور موجود انسانی به منزله‏ی جهانی کوچک که دربردارنده‏ی تمام عناصر "عالم کبیر" (منظومه ی بزرگ جهان هستی) است، می‏پردازد. پس از بحث کوتاهی در باره ی تاریخچه ی اندیشه ی "عالم صغیر و کبیر" در فرهنگ اقوام یهود، یونان، هند و ایران در عهد باستان، به تبیین دیدگاه اسلام و حکمای مسلمان در این زمینه نیز پرداخته می‏شود. بخش پایانی این تحقیق، به بیان نگرش عرفای بزرگ اسلام بویژه محیی الدین بن عربی (560-638 ه ق) و مولانا جلال الدین رومی (604-672ه ق) در چگونگی اطلاق این مفاهیم از حیث صورت و معنا اختصاص دارد.

    کلیدواژگان: عالم صغیر، عالم کبیر، محیی الدین بن عربی، جلال الدین رومی
  • علی اکبر محمدی* صفحات 25-47

    یکی از شاخه های قرآن پژوهی علم قرایت است. این علم به دنبال تعیین قرایت صحیح قرآن، مطابق با قرایت پیامبر گرامی اسلام(ص)، است. از صاحبان مکتب در این زمینه هفت نفر برگزیده و به قراء سبعه مشهور شدند : ابو عمرو بن علاء، حمزه بن حبیب زیات، عاصم بن ابی النجود، کسایی، ابن کثیر، ابن عامر و نافع.

    کلیدواژگان: علم قرائت، قراء سبعه، قرائت عاصم
  • اسحاق طاهری* صفحات 49-73

    چگونگی طرح و پیشرفت موضوع تجرد نفس انسانی توسط سه فیلسوف بزرگ ارسطو (384- 322 ق‏م) ، ابن سینا (370-428 ه ق) و ملاصدرا مساله ی این مقاله را تشکیل می‏دهد. تعارض پاره‏ای از سخنان ارسطو منشا اختلاف نظر شارحان او در این باره شده است. کسانی چون اسکندر افرودیسی (قرن‏های سوم و دوم قبل از میلاد) و ابن رشد (595-520 ه ق) قول به مادیت و فناپذیری نفوس شخصی و ابن سینا و توماس آکوییناس (1274-1227 م) باور به تجرد و بقای آن را به ارسطو نسبت داده‏اند. اشارات ارسطو مبنی بر تجرد و بقای نفس و تاکید او بر بساطت آن حاکی از صحت نظر ابن سینا و توماس است.   ابن سینا نیز با تکیه بر بخش ناپذیری محل صور معقول و نیز بر پایه ی علم حضوری نفس به خود، تجرد نفوس شخصی را اثبات نموده است اما ملاصدرا   ادله ی او را اخص از مدعا و با مبانی او ناسازگار می‏داند. صدرا خود چون به تجرد مثالی نفوس حیوانی معتقد است منعی در کاربرد ادله ی بوعلی نمی‏بیند و بر آن اساس، تجرد نفوس شخصی را اثبات می‏کند. گرچه شناخت حقیقت نفس را منحصر در ارتباط عمیق با وحی و تعالیم خاندان عصمت و طهارت می‏داند.

    کلیدواژگان: ارسطو، ابن سینا، ملاصدرا، تجردنفس
  • جعفر تابان* صفحات 75-92

    واقدی و طبری وبه پیروی از این دو، برخی دیگرافسانه ای نقل کرده اند که بر اساس آن تعابیری حاکی از تجلیل بتهای قریش درصورت آیات قرآنی به پیامبر اسلام (ص) القا شده است. آنگاه پیامبر توسط جبرییل از واقعیت آنها آگاه شده و در یافته که جزء آیات قرآن نیستند. سلمان رشدی این گزارش را به صورت رمان درآورد و دامنه ی تحریف وقلب حقایق را به نحو بی سابقه ای گستراند. در حالی که اسناد تاریخی و روح توحید محور قرآن آن را مردود شمرده و عصمت پیامبر نیز جایی برای صحت آن باقی نمی گذارد.

    کلیدواژگان: افسانه ی غرانیق، سلمان رشدی، سوره ی نجم، آیات شیطانی
  • علیرضا صابریان* صفحات 93-111
    از دیدگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان داشته و از موهبت‏های الهی به یک میزان برخوردارند. این دو مایه ی عفت و آرامش یکدیگرند. اما تفاوت‏های انکار ناپذیری نیز بین این دو وجود دارد. اگر به نظام حقوقی اسلام به صورت مجموعه توجه شود، روشن می‏شود که اختلافات حقوقی بین زن و مرد در اسلام دقیقا بر واقعیت و حکمت استوار است و هریک به میزان برخورداری از حقوق، به وظایفی نیز مکلف گشته اند.
    کلیدواژگان: منزلت زن، حقوق زن، ارث زن
|
  • Abd Al-Reza Jamalzadeh * Pages 9-24

    In this paper the philosophico-gnostic meaning of microcosm, i.e. an understanding of human being lncluding all parts of macrocosm, has been brought into consideration. At first the background of the subject in ancient Greek, Iran, India as well as in Jewish culture has been briefly mentioned. Then the views of Muslim Philosophers have been regarded in details. The opinions of the great Muslim gnostics , particalarly those of Jalal al-Din Rumi and Muhy al-Din Ibn Arabi, have been introduced. Finally, an analytico-comparative survey on the subject have been offered.

    Keywords: Microcosm, macrocosm, Muhy al-Din Ibn Arabi, Jalal al-Din, Moulavi, Attar
  • Ali Akbar Muhammadi * Pages 25-47

    Recitation of the holy Quran is a field in which one learns how to read It well. Seven are well-known to be of authentic recitation : Abu ‛Amr Ibn ‛Ala’ , Hamzah Ibn Habib Zayyat, ‛Asim Ibn Abi al-Nujud, Kasaie, Nafi‛a , Ibn Kathir and Ibn ‛Amir. Among them ‛Asim , well-known for Shi‛ites and Sunnis to be of the highest degree in knowledge and religious authenticity both , has been preferred. Only by two intermediaries, of them Ali (p.b.u.h) is one , has he taken verbal reading of the holy Quran from the holy Prophet of Islam (p.b.u.h).

    Keywords: recitation of the holy Quran, the Seven readers, recitation authenticity, ‛Asim Ibn Abi al-Nujud
  • Eshaq Taheri * Pages 49-73

    The problem of incorporeality of human soul and the state in which it occurs as well as its quality of appearance are focused on in this paper.Two different views have been related to Aristotle; Alexander Aphridusi and Averros have known partial souls corporoeal and immaterial for Aristotle but Avicenna and Aquinas have not. Such is the case because of disagreements found in Aristotle’s own sayings. I think the latter to be correct; it is clear when noticing his emphesizing on the simplicity of the soul. Avicenna himself, relying on indivisibility of intellectual forms and their special container (mdividual’s soul) and on self knowledge, has argued it to be immortal and immaterial. But Mulla Sadra, has found a contradiction between Avicenna fundamental principles and the view mentiond. Sadra himself, however, has used the same arguments as Avicenna. He can do so well because of his agreement with some degree of incorporeality of animals soul; the fact never vieweel by Avicenna. Sadra, neverthelss, has said that every knowledge on human soul should be based on the teachings of the Household of the Prophet.

    Keywords: Aristotle, Avicenna, molla sadra, human soul
  • Ja‛Afar Taban * Pages 75-92

    Waqidi , Jarir -e Tabari, and following them, some other historians have mentioned a fiction upon which the Prophet of Islam have glorified Quraish’s famous idoles in some speeches , imagining them firstly as Quranic verses. But, then, the Prophet found them not to be Quranic verses. Salman Roushdie has founded his Satanic verses upon this rootless story. But the historical documents have not agreed with it and neither it stands in an authenticative chain of transmission. Moreover , the fiction is in a full disagreement with monotheism , the fundmental message of the holy Quran , and with inerrancy of the Prophet.

    Keywords: gharaniq, salman Roushdie, the verse of Najm, Satanic Verses
  • Ali Reza Saberian * Pages 93-111
    In the view of holy Quran , woman and man ,bing of the same kind , can apply Divine gifts identically. These two creatures gratify one another in life. Some undeniable physiological differences , however , can be easily seen between them. The very differences have been followed by some differences in rights. When regarding the whole Islamic set of law , it will be found that the differences in rights are due to wisdom and justice. Therefore , no injustice can be seen in the field between man and women.
    Keywords: the status of woman. the rights of woman, inheritance for woman